Císařský řez na přání...ano nebo ne?

Spousta těhotných žen si asi někdy řekla, jestli by porod císařským řezem nebyl lepším řešením narození miminka. Maminky, nebyl...

Mnoho žen si neuvědomuje, že porod císařským řezem není ulehčení, ale naopak přítěží. Je to velká břišní operace, během které dojde k narušení mnoha tkání od povrchové kůže až po samotnou dělohu. Po jiných břišních operacích lidé mají možnost odpočinku a kvalitní rekonvalescence. To si maminka po porodu jen stěží dovolí. Jistě ne v takové míře, jakou by tělo potřebovalo.

Jedním z důvodů proč ženy upřednostňují porod sekcí, je zachování pevného a funkčního pánevního dna. Nicméně, studie říkají, že nejvíce zatěžující pro pánevní dno je samotné těhotenství, nikoliv porod. Ženy rodící císařským řezem jsou z dlouhodobého hlediska "ohroženy" únikem moči a sexuálními dysfunkcemi stejnou měrou jako ženy rodící přirozeně.

Jako každá operace, rovněž císařský řez s sebou nese nemalé komplikace. Jednou z nich je i vznik srůstů, které mohou být příčinou chronických bolesti pánve a mohou znesnadňovat další početí.

Co ženy po porodu císařským řezem často opomíjejí je péče o jizvu. Lehce "pošudlat" v minutě volného času a je to. Právě ona jizva může ženám i několik let po porodu způsobovat poruchu citlivosti v okolí jizvy, bolesti v bederní páteři, tříslech, dolních končetinách a pánvi a měla by tak být centrem pozornosti ještě dlouho porodu.

Milé ženy, tímto článkem jsem chtěla říct, že prevencí poranění pánevního dna, bolestí bederní páteře, pánve a okolních struktur není císařský řez, ale dostatek zdravého pohybu během těhotenství, klid, pozitivní mysl a spolupráce s porodními asistentkami, fyzioterapeuty a lékaři jak během těhotenství, tak i po něm.

Mgr. Lucie Fickerová

friendlyfyzio@seznam.cz

Online rezervace vstupního vyšetřeníOnline rezervace masáží

Zednická 1109/2